De tenor Laurens – Alexander Wyns behaalde een master in de muziek optie zang aan het Lemmensinstituut te Leuven in 2009. Zijn zangdocenten waren Dina Grossberger en Gerda Lombaerts en momenteel wordt hij gecoacht door Bart de Kegel. Hij volgde masterclasses bij Udo Reinemann, Alexander Oliver, Jeannette Fischer, Zeger Vandersteene, Dirk Snellings en Wim Becu.
Als tenor profileert hij zich in zowel het lied-, opera- als het oratoriumgenre. Zijn repertoire strekt zich uit van het gregoriaans tot muziek van de 21ste eeuw. Hij is een veel gevraagd solist voor de passies en cantates van Bach. Hij vertolkte de rol van Candide (Candide/Bernstein), Ferrando (Cosi fan tutte/Mozart), Tito (La clemenza di Tito/Mozart), Don Curzio (Le Nozze di Figaro/Mozart) en Prince Philippe (A dinner engagement/Berkeley). Hij verleent ook vaak zijn medewerking aan creaties. Zo creëerde hij ‘Missa Orbis Factor’ (S. Hanssens) 'Evangelium veritatis’ (L. Köhlenberg), het ‘klein oratorium voor Sint Joris’ (M. Slootmakers), ‘Well of Mercy’ (A. Fiumara), ‘The Passion of our Lord Jesus Christ according to St. John’ (J. van den Booren). Eveneens deed hij de hercreatie van ‘L’histoire de l’enfant de Dieu’ (Hendrik Andriessen) en 'Benedictus' (P. Pieters).
Als leerkracht is hij verbonden aan de kunsthumaniora van het Lemmensinstituut. Hij is tevens dirigent van twee koren.
4/2022